הדרך שעשיתי
התחלתי ברכיבת שטח שבאמצעותה פיתחתי מיומנויות קריטיות לשליטה במצבים קיצוניים ומשם עברתי לכביש, השתתפתי בתחרויות אופנועים במגוון סגנונות: אינדורו, מוטוקרוס, כביש ספורטיבי וסופרמוטו – סגנון שבו גם הצלחתי להתבלט, לנצח ואף לזכות בתואר אלוף ישראל בסופרמוטו, שנתיים ברציפות.
הדרך שעשיתי למדה אותי את המשמעות של טכניקת הרכיבה, וכמה היא קריטית לתחושת הביטחון שלי. עם השנים התבגרתי והבנתי טוב יותר את הגבולות של הכביש הציבורי לצד חוסר הסלחנות של המציאות היום-יומית לטעויות רכיבה, ומאז התפתחה בי מה שהיום נהוג לקרוא לו אסטרטגיית רכיבה.
הבנתי לעומק מהי המשמעות של שיקול דעת נכון ומאוזן ברכיבה על אופנוע – תחום מיוחד שאנחנו כאופנוענים נמצאים בדיסוננס תמידי. שהרי אנחנו אוהבים רכיבה ונהנים ממנה, אבל אם לא נעשה את זה כמו שצריך אנחנו והיקרים לנו עלולים להיפגע.
אני עוסק בהדרכת רכיבה מאז 1999 ולאחר מס' שנים כמדריך, הקמתי ב-2005 את פרוריידינג, מתוך חזון להעביר לרוכבים בישראל את תודעת הרכיבה המתקדמת.
מהי "תודעת הרכיבה המתקדמת"?
זהו האופן הלא פשוט – בו הרוכב משכלל את טכניקת הרכיבה לרמה הנדרשת – במקביל לפיענוח מדויק של הסיטואציה שלפניו בכביש. יכולות שאותם פיתחתי במשך שנים של רכיבה על קצה היכולת במירוצי אופנועים, במקביל לרכיבה יום-יומית בכביש הציבורי והלא סלחן לטעויות.
וכמו כולם – עשיתי טעויות בדרך. מהטעויות האלו למדתי לעומק את משמעות שמירת ה-"ספייר" וה-"רזרבות" וכמה מהם צריך בכל שלב, ובתלות בסיטואציה שלפנינו בכביש הציבורי.
כל הידע והניסיון שצברתי לאורך השנים ומעל מיליון ק"מ של רכיבה והדרכה, מזוקקים לתוכנית ההכשרה לרוכב הכביש שמתקיימת בפרוריידינג הכוללת 3 שלבים:
פרו 1 – שלב המגרש הסטרילי בו מחדדים את תנוחת הרכיבה, החיבור למכונה והשליטה הטכנית המתאימה לרמת התפעול הנדרשת למיומנויות המתקדמות הנדרשות – היגוי, בלימה, חמיקה ממכשול וכל שאר המצבים הקריטיים. לאורך כל היום מוטמע במודרכים עיקרון המבט והתיכנון קדימה – ככלי עבודה ראשון במעלה להטמעת המוטו של פרוריידינג – תכנון ביצוע בקרה.
פרו 2 – המשך שיפור השליטה במקביל לפיתוח הכלים האסטרטגיים של אבחון תוואי הדרך שלפנינו ותכנון מושכל של אופן הפעולה הנכון בהדגשה של שמירת "ספייר". כזה המאפשר יכולת תגובה שתידרש בכל שינוי תוכנית או מצב מפתיע שעלול לקרות לנו – וגם יקרה – ברכיבה בכביש הציבורי. את זה אגב אנחנו עושים תוך כדי רכיבה עירונית מעשית כאשר הצוות המקצועי מלווה את המודרכים עם מערכות שמע תוך כדי הרכיבה עצמה. ממש הצצה "מעבר לכתף" לאופן החשיבה של מדריך רכיבה מתקדמת בזמן אמת.
פרו 3 – השלב המסכם הוא החשוב והמהנה ביותר – בו אתם יוצאים לכבישים פתוחים וממשיכים לשכלל את אבחון הדרך ובניית תוכנית הרכיבה מתוך התודעה המתקדמת (זוכרים?) לפיענוח תוואי הדרך. מכאן, ממשיכים לשיא של תוכנית ההכשרה שלנו: פיצוח של טכניקת הרכיבה המתקדמת בכבישים הרריים ומפותלים. השלב בו אתם מתרגלים ומבינים את קו האיזון הדק שמפריד בין הנאה מרכיבה לבין האחריות והמיקוד הנדרשים כדי לסיים כל רכיבה על הגלגלים.
החשיבות שבהדרכה
אני באמת מאמין שכלל הרוכבים, בכל רמה, צריכים לעבור את תוכנית ההכשרה שלנו.
זו תוכנית הדרכה שמתפתחת ומשתכללת כבר שני עשורים עם מעל ל- 25 אלף רוכבי אופנועים וקטנועים פרטיים, אבל גם מתוך גופים מקצועיים בהם צוותים עוסקים ברכיבה כחלק משגרת היום: משטרה, כוחות ביטחון, מגן דוד אדום, עיריות ועוד. אין שום תחום שלא ניתן להשתפר בו, ותחום הרכיבה על אופנוע, שהיא עולם ומלואו, אינו שונה.
אני מזמין אותך כאן ועכשיו לעשות צעד של אחריות לטובת עצמכם וליקירכם. אחריות שמשתלבת באופן מושכל בתוך ההנאה שאותה אנחנו מפיקים מהחופש ודרך הביטוי העצמי שלנו כמי שבחרו להיות אופנוענים.
השאר פרטים ונחזור אליך: