מקטע אספלט מגורד - מה עושים עכשיו?!

מקטע אספלט מגורד - מה עושים עכשיו?!

כולנו מכירים את התחושה. חריצים עמוקים ורעים לאורך נתיב התנועה שמורידים את היציבות, האחיזה והביטחון העצמי. האומנם?
נכון שיש ירידה מסוימת ברמת היציבות ובוודאי סטירה לביטחון העצמי של הרוכב הפחות מיומן - אבל בואו נתחיל מזה שבעיית אחיזה - אין!
אם כבר אז להיפך - האחיזה גבוהה מאוד בקטעי האספלט המגורד, וזאת בתנאי שלאחר גירוד הכביש ניקו את הפסולת שיצר הגירוד עצמו (בשנים האחרונות יהיה קשה למצוא כביש מגורד שלא נוקה).
ולמה האחיזה גבוהה? פשוט מאוד, חיספוס. האספלט המגורד הינו מחוספס מאוד ומקדם החיכוך שהוא יוצר דווקא גבוה. אם כן מה בעיה?
הבעיה נובעת מתבנית החריצים שמותיר הגירוד שנראים כמעין גלים של סלאלום מאוד עדין. זה, בשילוב רמת האחיזה הגבוהה עליה דיברנו "תופס" את הצמיג הקדמי שלנו ומוביל את האופנוע לתנועה גלית עדינה שמאלה-ימינה לרוחב הנתיב ומשם להרגשה שאנחנו לא שולטים בכלי, הביטחון יורד ואנחנו סוגרים גז...בדיוק התוצאה ההפוכה לפעולה הרצויה.

אז מה הפיתרון?

הפתרון מורכב מהבנה מעמיקה יותר של הסיטואציה, וכמו שאמרנו אחיזה יש והבעיה היא תחושת חוסר היציבות. לכך יש להוסיף כי מי שחווה לראשונה את התחושה הלא נעימה הזו - ירגיש עוד יותר מאויים בכניסה הבאה שלו למקטע מגורד ומשם המחשבות השליליות כבר עושות עלינו את העבודה הפסיכולוגית. אז מה יהפוך את הכלי הדו גלגלי שלנו ליציב יותר? התשובה היא גז פתוח! אבל לא רק..
היציבות המובנית של דו גלגלי מתבססת על כך שהגז שלנו יהיה פתוח, כלומר כאשר הגז פתוח הכלי שלנו יציב יותר לעומת מצב בו הגז סגור. זאת מאחר וכאשר הגז פתוח במצב קבוע נקבל חלוקת משקל של 50/50 בין הצמיג הקדמי לאחורי ומשם יציבות גבוהה יותר - ובמיוחד במצבי הטיה. יותר מזה, כאשר מדובר בקו ישר וללא הטיה - גז במצב תאוצה מייצר תיעדוף משקל לצמיג האחורי ומשאיר את הצמיג הקדמי קל יותר, עוד יותר טוב עבורינו במקטע המגורד (אם כי ברור שלא תמיד ניתן לשמור על תאוצה קבועה לכל אורך המקטע המגורד).
נקודה נוספת להתייחסות היא תנוחת הרכיבה והמבט שלנו. כאשר אנחנו חוששים ממשהו שמחכה לנו בהמשך הדרך ומאיים על שלימותינו האינסטינקט שלנו יוביל אותנו להורדת המבט לקרבת הגלגל הקדמי - גם לא טוב ליציבות ושיווי המשקל שלנו וגם לא מאפשר את המשך איסוף הנתונים החיוני לנו כל כך תוך כדי תנועה. ולכן יש להתאמן בשמירת המבט רחוק להמשך כדי לא לפגוע בביטחון וביכולת התיכנון.
מבחינת תנוחת הרכיבה נפריד בין קטנוע לאופנוע וזאת מאחר ובאופנוע יש לנו מיכל דלק בין הרגליים אליו נוכל להתחבר בתנוחת הרכיבה באופן מיטבי על ידי הידוק הירכיים לגוף האופנוע, ומשם תתאפשר לנו שליטה טובה יותר בפלג הגוף העליון שיחד עם מבט רחוק ישפר את השליטה שלנו בקו הרכיבה הרצוי, יקנה לנו שליטה טובה יותר בשיווי המשקל ויתרום ישירות לביטחון משופר.
עוד נקודה לגבי תנוחת הרכיבה: זוכרים שהסכמנו שבקו ישר מצב גז של תאוצה ישפר את היציבות כי המשקל נוטה לאחור? מצויין.מיקום הגוף לאורך הכלי משפיע גם הוא על חלוקת המשקל ולכן תנוחת רכיבה הנפרשת לאחור ככל הניתן תייצר עבורינו את אפקט היציבות המוגברת החיונית לתחושת הביטחון. הקפידו להרחיק לאחור את הכתפיים מקו הכידון ובכלים המאפשרים זאת מקמו את הישבן אחורנית לעומת מיקומו בשוטף.
בקטנוע אין מיכל דלק או גוף של הכלי אותו נוכל לחבוק עם הירכיים וליהנות מהיתרונות המוזכרים וזאת גם הסיבה העיקרית לכך שקטנועים לעולם יהיו נחותים מבחינה דינמית מאופנועים (בנוסף לגלגלים בעלי קוטר קטן יותר, שלדות פחות קשיחות ובולמים פשוטים יותר, ברוב המקרים). במקרה של רכיבה על קטנוע ניתן להיעזר בתנוחת רכיבה המתעדפת משקל לצמיג האחורי כפי שהוסבר, ובנוסף נקפיד על הנחת כפות הרגליים בחלק האחורי של מדרסי הרגליים תוך כדי הפעלת לחץ כלפי מטה - זה מוסיף ליציבות הכיוונית של הכלי ומקל על המיתלים להתמודד עם התדר הגבוה שמייצר המקטע המגורד (העברת משקל הרוכב מהמושב לרגליות מסייעת באותו האופן כמובן גם באופנועים).  

סיכום

כאשר נעמיק את ההבנה שלנו עם מקטעי אספלט מגורד נבין שעיקר הבעיה היא פסיכולוגית ולא "בא לנו" להתמודד עם זה. אימון על הנקודות שהוזכרו יאפשר לכם לשפר את הביטחון בהדרגה, ועם הזמן אף תחוו שיפור משמעותית בתחושה וביכולת לסמוך על הביצועים הדינמיים של הכלי שלכם. המטרה שלשמה התכנסנו - ביטחון ברכיבה על מקטע מגורד - תושג במהרה.
רוכב שלמד, הכשיר את עצמו והתאמן יודע שמקטע אספלט מגורד הוא לא סיבה לבהלה ועם הזמן לומדים שאין באמת בעיה אפילו לבלום או לבצע פניות.

מה חשוב לזכור? 

צפו מראש את כניסתכם למקטע האספלט המגורד והתכוננו:
1. הקפידו לשמור את המבט להמשך הדרך והתמקדו בשמירה על שיווי המשקל.
2. השאירו את הגז פתוח לפחות על מצב עדין קבוע מה שיאפשר שמירה על חלוקת משקל מאוזנת ויציבות משופרת.
3. צרו תנוחת רכיבה המעמיסה על הצמיג האחורי ומקלה על הקדמי, הדקו את הירכיים והפעילו לחץ כלפי מטה. 

טיפ משלים: 

שימרו מרחק גדול יותר מבדרך כלל ביניכם ובין הרכבים שלפניכם וזאת על מנת לצמצם את הסיכוי לשינוי תוכנית תוך כדי הרכיבה במקטע המגורד.

קיראו היטב, הפנימו וצאו להתאמן! 

מעונין בקורסים שלנו?

השאר פרטים ונחזור אליך:

הקורסים שלנו

להפוך את הרכיבה לבטוחה יותר עבורך